Usein kysyttyä

Usein kysyttyä sivulle olemme keränneet ”ohjeita” kysymyksiin, joita taksikeskukselta ja kuljettajilta usein kysytään.

Uusi tieliikennelaki tulee voimaan 1.6.2020 selkeyttäen lasten kuljettamista autossa.

Alle 135 cm pituinen lapsi tarvitsee edelleen autossa matkustaessaan asianmukaisen turvalaitteen. Alle 3-vuotias ei jatkossa saa linja-autoa lukuun ottamatta olla ajoneuvon kyydissä ilman turvalaitetta – ei edes taksissa.

Aivan kuten nykylaissa, tarvitsee alle 135 cm pituinen lapsi E-säännön mukaisen turvaistuimen henkilö-, paketti- ja kuorma-autolla matkustaessaan myös kesäkuusta 2020 eteenpäin, kun uusi tieliikennelaki tulee voimaan.

Selkein yksittäinen muutos on se, että alle 3-vuotiasta ei enää saa kuljettaa taksissa ilman turvalaitetta. Yli 3-vuotiasta mutta alle 135 cm pitkää lasta voidaan kuitenkin edelleen kuljettaa vain turvavyötä käyttäen taksin takaistuimella.

Lapselle turvallisin paikka autossa on takapenkillä oleva turvaistuin. Pieni lapsi matkustaa turvallisimmin selkä menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa mahdollisimman pitkään, vähintään kolmivuotiaaksi asti.

Mikä on Taksi Itä-Suomi -Äppi?

Taksi Itä-Suomi -Äppi on mobiilisovellus, jolla tilaat taksin helposti ja näppärästi. Voit tehdä tilauksen joko heti -tilauksena tai ennakkoon. Sovelluksella voit kätevästi myös maksaa taksimatkasi ilman kortteja ja käteistä rahaa.

  • Sovellus näyttää, milloin taksisi saapuu
  • Voit myös seurata, missä taksisi liikkuu
  • Voit tarkastella jo tehtyjä taksimatkojasi
  • Sovellus mahdollistaa näppärästi myös palautteen antamisen

Tilaaminen Taksi Itä-Suomi sovelluksella on ilmaista. Taksi Itä-Suomi sovelluksen käyttö ja lataaminen on ilmaista. Käyttäminen edellyttää vain rekisteröitymistä palveluun.

Taksi Itä-Suomi -Äppi on ladattavissa Appstoressa ja Play-kaupassa.

Lisää kysymyksiä ja vastauksia alla.

Voiko taksin tilata ennakkoon?

Taksin voi tilata ennakkoon, mikäli lähtöaikaan on vähintään puoli tuntia. Taksin tilaamista ennakkoon suosittelemme, jos lähtöaika on aikaisin aamulla tai tarvitaan erikoisvarusteltua autoa.

Varmistaaksemme aamuisin taksien saatavuuden, toivomme ennakkotilausta edellisenä iltana klo 21 mennessä. Viikonloppuisin ilta -ja yöaikaan vastaanotamme ennakkotilauksia ainoastaan jatkoyhteyksille menoa varten.

Ennakkotilausmaksu on 7,00 €, joka peritään autossa ja lisätään mittarihintaan.

Ellei taksi ole tilausosoitteessa sovittuun aikaan, pyydämme ottamaan välittömästi yhteyttä taksikeskukseen.

Mihin taksin voi tilata?

Taksikeskuksesta pyritään lähettämään auto myös kaikkein hankalimpiin osoitteisiin. Pyydämme kuitenkin huomioimaan, että mitä tarkemmin osoite kerrotaan, sitä varmemmin auto ja asiakas kohtaavat.

Kun taksi on tilattu, kannattaa pysyä siinä osoitteessa, johon on taksin tilannut. Taksi saattaa tulla aivan eri suunnasta, kuin mitä asiakas on ajatellut.

Kuinka monta matkustajaa taksiin mahtuu?

Voimassa oleva laki ei anna takseille erityisoikeuksia kuljettaa edes tilapäisesti enempää kuin rekisteriotteeseen merkityn määrän matkustajia.

Normaalisti välityksessämme oleviin henkilö- ja farmariautoihin mahtuu kuljettajan lisäksi neljä (4) matkustajaa. Tämän lisäksi on käytössä tila-autoja, joihin mahtuu kuljettajan lisäksi 6-8 matkustajaa. Näiden tila-autojen määrä on kuitenkin kokonaiskalustomäärään nähden rajallinen ja niiden pääasiallinen käyttötarkoitus invakuljetukset. Tästä syystä taksikeskus voi ehdottaa kahden tavallisen taksin lähettämistä tila-autojen sijaan.

Miten asiakkaan erityistoiveet huomioidaan?

Mahdolliset erityistoiveet, kuten matkalle mukana tulevat sukset, isot matkatavarat tai lemmikkieläin kannattaa mainita heti puhelun alussa. Näin voimme varmistaa, että tilattu taksi on tarpeiden mukainen.

Miten nopeasti taksi saapuu tilausosoitteeseen?

Taksi saapuu tilausosoitteeseen normaalisti minuuteissa. Saapumisajankohtaan kuitenkin vaikuttavat liikenneruuhkat, keli yms. Taksikeskus ei voi antaa tarkkaa arviota taksin saapumisajankohdasta, joten taksin tilaamisen jälkeen on hyvä siirtyä välittömästi paikkaan, josta näkee taksin saapuvan.

Taksi saattaa saapua ruuhka-aikanakin paikalle nopeasti. Ruuhkasta huolimatta taksi on saattanut juuri vapautua aivan tilausosoitteen vieressä ja tulee näin tilausosoitteeseen saman tien.

Voiko taksitilauksen peruuttaa?

Taksitilaus on mahdollista peruuttaa, mikäli tehtyyn tilaukseen ei ole vielä saatu autoa. Muussa tapauksessa kuljettaja perii asiakkaalta lähtömaksun ja odotusajan mukaisen korvauksen.

Miten menetellä suurten matkatavaroiden kanssa?

Taksikeskukselle tilausta tehdessään asiakkaan tulisi ilmoittaa, mikäli hänellä on mukanaan normaalia suurempia matkatavaroita tai matkatavaroita on paljon. Silloin keskus pystyy lähettämään tilaukseen farmari- tai tila-auton.

Suurten matkatavaroiden (esim. sukset) kuljettamisesta on taksilla oikeus periä taksapäätöksen mukainen 2,80 € lisämaksu. Edellä mainittua maksua ei kuitenkaan peritä liikkumisesteisen henkilön välttämättömistä apuvälineistä, kuten pyörätuolista tai rollaattorista.

Miten lapset tulisi kuljettaa taksissa?

Alle kolmivuotiaita lapsia ei saa kuljettaa turvalaitteettomissa autoissa lainkaan.  Yli 3-vuotiasta mutta alle 135 cm pitkää lasta voidaan kuitenkin edelleen kuljettaa vain turvavyötä käyttäen taksin takaistuimella.

Joensuussa Niinivaaran taksiasemalla on kuitenkin saatavana turvakaukalo ja – istuimia. Tällöin kuljettaja käy hakemassa istuimen taksiasemalta. Tilauksen ajankohtaa miettiessä kannattaa huomioida, että istuimen hakemiseen kuluu aikaa.

Lemmikkieläimet taksissa?

Kaikki taksit eivät kuljeta lemmikkieläimiä. Tähän voi olla syynä esimerkiksi kuljettajan allergisuus.  Mikäli lemmikkieläin halutaan mukaan matkalle, tulisi siitä aina ilmoittaa taksia tilatessa. Taksikeskus pyrkii löytämään tilaukselle auton, johon myös lemmikkieläin voidaan ottaa mukaan.

Lemmikkieläimen, kuten koiran kuljettamisesta on taksilla oikeus periä 3,00 € suuruinen lisämaksu. Lisämaksua ei kuitenkaan peritä opas- tai avustajakoirasta.

Mikä on taksikeskuksen vastuu tilauksesta?

Taksikeskus vastaa tilausten välittämisestä autoille. Asiakkaan tilauksen hyväksynyt taksi vastaa hyväksymänsä tilauksen mukaisesta ajosta sekä palvelusta asiakkaalle.

Taksikeskus on kuluttajaan nähden välityspalvelun tarjoaja eli tilausvälitysyhtiö, joka välittää pyynnön tilauksesta lähimmälle vapaalle Taksi Itä-Suomen sopimuskumppanina toimivan kuljetuspalveluyrityksen taksille. Taksikeskuksen ja asiakkaan välinen sopimus koskee vain tilauksen vastaanottamista ja välittämistä edelleen kuljetuspalveluyrityksille. Taksi Itä-Suomi ei vastaa kuljetuspalvelun toteuttamisesta, eikä siitä, mikäli saatavilla ei ole vapaita autoja, eikä tilausta siten pystytä välittämään kuljetuspalveluyritykselle.

Kaikki taksikeskukseen tulevat puhelut nauhoitetaan asiakaspalvelun kehittämiseksi ja parantamiseksi.